Vesmírný teleskop Hubble se přepnul do bezpečnostního módu

1. 4. 2021

V neděli se vesmírný teleskop Hubble přepnul do ochranného bezpečnostního režimu. Podle operátorů mise by nemělo jít o žádný závažný problém, všechny instrumenty se zdají být funkční. Teleskop nicméně zatím zůstává mimo provoz.

Vesmírný teleskop Hubble

Vesmírný teleskop Hubble teleskop Hubble obíhá Zemi od roku 1990 ve výšce asi 540 kilometrů.

Aktuálně

14:51
01.04.
Podle NASA byl březnový problém důsledkem dlouhých 31 let provozu teleskopu Hubble.
09:47
17.03.
Teleskop Hubble je opět v provozu

Další zprávy z kategorie Hubble

9. 4. 2021

Teleskop Hubble prozkoumal detaily Řasové mlhoviny. Vznikla při explozi masivní hvězdy před 10 000 roky

5. 4. 2021

Vesmírný teleskop Hubble vyfotil detail zbytků exploze supernovy v souhvězdí Labutě. Mlhovina, která po ní zůstala, nyní na obloze zabírá plochu více než šesti Měsíců v úplňku. Teleskop Hubble se zaměřil na její část, kde se mísí nárazové vlny a materiál ze zaniklé hvězdy.

Aktivita blízké hvězdy Lacaille 9352 v UV spektru by mohla znamenat problém pro možný život na jejích 3 exoplanetách

21. 3. 2021

O blízké hvězdě Lacaille 9352 (Gliese 887) astronomové předpokládali, že je relativně klidná. Vycházeli totiž z optických pozorování, ve kterých je hvězda skutečně stabilní. Nová pozorování teleskopem Hubble v ultrafialovém spektru ale ukazují odlišný obrázek: erupce, které by mohly ovlivňovat dění na několika exoplanetách, které hvězdu obíhají.

Exoplaneta u hvězdy GJ 1132 zřejmě přišla o svou atmosféru a má nyní druhou s jiným složením

16. 3. 2021

Pozorování teleskopu Hubble a počítačové modely naznačují, že exoplaneta GJ 1132 b by mohla přijít o svou původní atmosféru a vznikla u ní atmosféra druhá. Podle nové studie se v její aktuální atmosféře nachází vodík, kyanovodík, metan a aerosolová mlha. Toto složení je výsledkem chemických reakcí na povrchu a pod ním.

Veleobr VY Canis Majoris prochází podobným procesem jako hvězda Betelgeuse před rokem

10. 3. 2021

Masivní hvězda VY Canis Majoris v posledních měsících ztrácí na své zářivosti. Podle snímků z teleskpu Hubble je to způsobeno materiálem, který hvězda odhazuje do svého okolí a který blokuje část jejího světla. Podobným procesem prošla před rokem také menší a bližší hvězda Betelgeuse.

Astronomové objevili první exoplanetu podobnou Jupiteru, která v atmosféře nemá žádné mraky

26. 1. 2021

Exoplaneta WASP-62b se svou hmotnosti podobá planetě Jupiter. Na rozdíl od největší planety sluneční soustavy ale v její atmosféře nenajdete žádné mraky. Alespoň takové jsou závěry studie publikované v magazínu Astrophysical Journal Letters.

Masivní centrální galaxii v kupě Abel 2261 chybí supermasivní černá díra, vědci neví proč

2. 1. 2021

Většina, ne-li všechny, masivní galaxie mají ve svém středu supermasivní černou díru, kolem které obíhají tělesa ve sféře jejich gravitačního vlivu. Ve vzdálenosti téměř tří miliard světelných let se nicméně nachází galaktická kupa Abel 2261, jejíž centrální galaxie zdánlivě žádnou supermasivní černou díru nemá. Vědci si tuto situaci zatím neumí nijak vysvětlit.