Palubní počítač teleskopu Hubble přestal pracovat, operátoři zatím neví proč

Stárnoucí vesmírný teleskop Hubble má opět potíže. Tentokrát jde o jeho palubní počítač, který minulou neděli přestal pracovat. NASA se zatím nepodařilo jej zprovoznit nicméně vědecké instrumenty mají být v pořádku. Teleskop byl původně vybavený elektronikou z 80. let, ta byla naposledy aktualizovaná při poslední servisní misi v roce 2009. Už letosby měl na oběhnout dráhu vyletět jeho nástupce Vesmírný teleskop Jamese Webba (JWST).

Vesmírný teleskop Hubble

Vesmírný teleskop Hubble teleskop Hubble obíhá Zemi od roku 1990 ve výšce asi 540 kilometrů.

Aktuálně

20:11
20.06.
Operátoři vesmírného teleskopu aktuálně provádějí testy a snaží se zjistit více informací o problému palubního počítače. Pokus o restartování údajně nepomohl a řešením nebylo ani zapojení náhradní paměti.
20:18
13.06.
Palubní počítač teleskopu Hubble je mimo provoz
14:51
01.04.
Podle NASA byl březnový problém důsledkem dlouhých 31 let provozu teleskopu Hubble.
09:47
17.03.
Teleskop Hubble je opět v provozu
V březnu se vesmírný teleskop Hubble přepnul do ochranného bezpečnostního režimu. Podle operátorů mise nešlo o nijak žádný závažný problém a byl během několika dní vyřešen. Stárnoucí vybavení teleskopu však o sobě dává stále častěji vědět.

Další zprávy z kategorie Hubble

Teleskop Hubble lokalizoval pětici FRB signálů do ramen spirálních galaxií

Astronomům se pomocí vesmírného teleskopu Hubble podařilo lokalizovat 5 intenzivních rádiových záblesků označovaných jako FRB (Fast Radio Bursts). Tento druh signálů byl objeven teprve nedávno a vědci doposud neví, jak vznikají, hledají proto jakoukoliv indicii, která je k odpovědi přiblíží. Zdroje FRB signálů zkoumané teleskopem Hubble se nachází na okraji pěti spirálových galaxií, z nichž většina je masivní a stále v nich vznikají nové hvězdy. Lze tak vyloučit několik možných zdrojů FRB signálů, naopak nový výzkum podporuje zatím nejpřijímanější teorii - magnetary.

Kouzelné mlhoviny: Symetrická Jižní krabí mlhovina ukrývá trpaslíka a obra

Jižní krabí mlhovina je oficiálně známá jako Hen 2-104 (nebo také WRAY-16-47). Nachází se v souhvězdí Kentaura ve vzdálenosti 7 tisíc světelných let. Její struktura vznikla v interakci dvou hvězd v centrální části. Snímek u tohoto článku pochází z vesmírného teleskopu Hubble, který Jižní krabí mlhovinu pozoroval už nekolikrát.

Kouzelné mlhoviny: Náhrdelníková mlhovina je výsledkem interakce dvou hvězd, které se k sobě příliš přiblížily

Necklace Nebula (mlhovina Náhrdelník, PN G054.203.4) se nachází asi 15 tisíc světelných let daleko a je výsledkem interakce dvou hvězd. Snímek z teleskopu Hubble ukazuje oblaka materiálu, která interakce hvězd vyvrhla do jejich okolí a vytvořila tuto nádhernou podívanou. Mlhovina má napříč asi 2 světelné roky.

Na nejbližší hvězdě Proxima Centauri se objevila jedna z nejsilnějších zaznamenaných erupcí

Nově publikovaná studie popisuje objev extrémně silného záblesku z hvězdy Proxima Centauri, která se nachází 4,2 světelných let daleko a je tak nejbližší hvězdou ke Slunci. Na tuto erupci narazili astronomové při pozorování hvězdy devíti teleskopy na Zemi i ve vesmíru. V dalekém ultrafialovém spektru se jedná o nejzářivější detekovanou erupci.

Kouzelné mlhoviny: Řasová mlhovina vznikla při explozi masivní hvězdy před 10 000 roky

Vesmírný teleskop Hubble vyfotil detail zbytků exploze supernovy v souhvězdí Labutě. Mlhovina, která po ní zůstala, nyní na obloze zabírá plochu více než šesti Měsíců v úplňku. Teleskop Hubble se zaměřil na její část, kde se mísí nárazové vlny a materiál ze zaniklé hvězdy.

Aktivita blízké hvězdy Lacaille 9352 v UV spektru by mohla znamenat problém pro možný život na jejích 3 exoplanetách

O blízké hvězdě Lacaille 9352 (Gliese 887) astronomové předpokládali, že je relativně klidná. Vycházeli totiž z optických pozorování, ve kterých je hvězda skutečně stabilní. Nová pozorování teleskopem Hubble v ultrafialovém spektru ale ukazují odlišný obrázek: erupce, které by mohly ovlivňovat dění na několika exoplanetách, které hvězdu obíhají.