do not follow here
Exoplanety < LIVING fUTURE

U blízké hvězdy Gliese 4265 byla objevena exoplaneta velikosti Země na pokraji roztržení gravitací

Astronomové objevili ve vzdálenosti 66 světelných let exoplanetu velikosti Země, která obíhá svou hvězdu velmi rychle – jednou za pouhých 5,7 hodin. Díky novým spektrografům Keck Planet Finder (KPF) a CARMENES vědci určili, že nově objevená planeta s označením Gliese 4265 b (TOI-6255 b) má hmotnost jen asi 1,4krát větší než Země.

Planeta se podle nové studie nachází těsně před Rocheovým limitem, při jehož překročení dochází k destrukci těles gravitací hvězdy. Působení gravitace hvězdy už nyní deformuje planetu do tvaru elipsoidu - její nejdelší osa je asi o 10 % delší než nejkratší.

Vědci předpokládají, že gravitace hvězdy postupně zmenšuje oběžnou dráhu planety, takže by se mohla dostat přes Rocheův limit během přibližně 400 milionů let. Takové roztržení planety by mohlo způsobit pozorovatelné stopy v atmosféře hvězdy, zejména zvýšený obsah těžkých prvků.

Planeta TOI-6255 b je také ideálním cílem pro zkoumání interakcí mezi hvězdou a planetou, které by mohly způsobit tavení jejího vnitřku a urychlit její pád do hvězdy. Astronomové plánují podrobnější pozorování planety pomocí teleskopu Jamese Webba, aby získali více informací o její atmosféře a případných známkách její deformace.