Měsíc se smršťuje a na jeho povrchu díky tomu dodnes dochází k otřesům

Pomocí dat ze sondy LRO a nového zpracování dat ze seismometrů umístěných na povrchu Měsíce při misích Apollo dospěli vědci k závěru, že se Měsíc zmenšuje. K tomuto procesu dochází už od zrodu Měsíce, od této doby se ochlazuje jeho jádro což způsobuje smrštění celého tělesa. Dnes je jeho povrch posetý puklinami v jejichž okolí stále dochází k otřesům. Výsledky nového výzkumu byly publikovány v magazínu Nature Geoscience.

Měsíc, zlom v povrchu

Instrumenty umístěné na povrchu Měsíce detekovaly 28 různých otřesů mezi roky 1969 a 1977. Některé z nich byly poměrně silné a dosahovaly až pátého stupně richterovy stupnice. Doposud se však nevědělo přílišo jejich epicentrech. To si vzali za úkol vědci vedení Thomasem Wattersem a zjistili, že u nejméně 8 otřesů se jejich epicentrum nacházelo v blízkosti povrchu a do vzdálenosti 30 kilometrů od některého ze zlomů. Většina z těchto otřesů také nastala v blízkosti apogea, tedy bodu největší vzdálenosti Měsíce od Země, kde je tektonická aktivita nejpravděpodobnější.

Tato osmice otřesů tak zřejmě byla způsobena skutečnou tektonickou aktivitou, tedy pohyby ve slupce Měsíce. Ostatní otřesy mohly být způsobeny stejnou příčinou, ale také například dopady meteoritů nebo by mohly pocházet z hloubi Měsíce. Měsíc je tak podle závěrů studie stále aktivní těleso.

Měsíc

NASA vybrala vesmírnou loď Starship pro dopravu astronautů na povrch Měsíce, Blue Origin má protinávrh

NASA v pátek zveřejnila, že při misích Artemis budou astronauti létat na povrch Měsíce ve vesmírné lodi Starship od SpaceX. Doposud se programu Human Landing System (HLS) účastnily kromě SpaceX také společnosti Blue Origin společně s Lockheed Martin a Northrop Grumman a Dynetics. NASA nyní bude ve vývoji pokračovat pouze se společností SpaceX, které udělí kontrakt za 2,9 miliardy dolarů.

Začátkem příštího roku pošle Astrobotic na povrch Měsíce přistávací modul Peregrine s nákladem 28 zařízení

Mise s označením Peregrine Mission One je komerční počin společnosti Astrobotic, která pro NASA dopraví na povrch Měsíce vědecký náklad. Do vesmíru zařízení vyletí na raketě Vulcan, poté přistane na povrchu Měsíce, kde by mělo operovat zhruba 14 dní. Přistávací modul Peregrine váží 1,5 tuny včetně 14 komerčních zařízení a dalších 14 přístrojů NASA. Mise je aktuálně plánovaná na první čtvrtletí roku 2022.

Izraelská společnost SpaceIL shání finance na svou druhou měsíční misi Beresheet 2, bude mít hned 3 samostatné sondy

Izraelská společnost SpaceIL oznámila, že zajistila 70 (z plánovaných 100) milionů dolarů na financování mise Beresheet 2. Ta bude následovat po neúspěchu mise Beresheet 1, která havarovala na povrchu Měsíce v roce 2019. Nová mise bude mít výrazně odlišný profil, bude se skládat hned ze tří sond: orbitální sondy a dvou přistávacích modulů. Cílem mise má být odvrácená strana Měsíce.

NASA hledá loď, která bude vozit posádku na Měsíc po misi Artemis 3

Po tom, co americká vesmírná agentura vybrala Starship pro první přistání na Měsíci od misí Apollo, se nyní chystá vybrat vesmírnou od pro další mise. První výběr byl sice napaden neúspěšnými účastníky u soudu (Dynetics a Blue Origin), ti však mají nyní šanci uspět v dalším kole. NASA tak zároveň potvrzuje plány na pokračování lunárních misí po Artemis 3.

Společnost Masten odkládá let přistávacího modulu XL-1 k Měsíci na rok 2023

Společnost Masten oznámila, že mise lunárního landeru XL-1, původně plánovaná na prosinec roku 2022, bude odložena na listopad následujícího roku. Důvodem zpoždění je pandemie COVID-19 a problémy se subdodávkami. Masten je jedna ze 4 firem, které vyhrály kontrakt NASA na vyslání vědeckých přístrojů k Měsíci v rámci programu CLPS.

Smlouvu Artemis nastavující pravidla mezinárodní spolupráce ve vesmíru už podepsalo 12 zemí

Mezinárodní spolupráce při průzkumu Měsíce a hlouběji ve vesmíru se dnes posunula o kus dál díky smlouvě Artemis (Artemis Accords). Signatáři této dohody jsou kromě NASA, dalších 11 vesmírných agentur, které se budou na programu Artemis nějakým způsobem podílet. Smlouva samotná definuje základní přístup k průzkumu vesmíru, ke kterému se tyto agentury zavazují.

Dnes kolem poledne nastane částečné zatmění Slunce

Měsíc dnes vstoupí mezi Zemi a Slunce. Zakryje tak část slunečního disku a vytvoříčástečné zatmění Slunce. Tento jev bude pozorovatelný ze severní polokoule a na různých místech se bude lišit. V USA a Kanadě bude možné pozorovat prstencové zatmění, v České republice zakryje Měsíc asi pětinu Slunce. Zatmění u vás bude pozorovatelné mezi 11:35 a 13:40. Maximum bude kolem 12:37.