Astronomové objevili pomocí Hubblova teleskopu nový měsíc planety Neptun

1. července se Marku Showalterovi podařilo v datech z vesmírného teleskopu Hubble objevit nový objekt obíhající kolem planety Neptun. Jde o 14. měsíc nejvzdálenější planety od Slunce a nese označení S/2004 N 1. Planeta Neptun byla navštívena zatím jedinou vesmírnou sondou ze Země - Voyager 2 v roce 1989, 14. měsíc jí ale unikl. Od té doby musí astronomové pro zkoumání Neptunu, jeho prstenců a měsíců využívat teleskopů.

Neptun

Neptun nejvzdálenější planeta od Slunce, byla navštívena jedinou vesmírnou sondou, Voyager 2. Jeho modrá barva je způsobena množstvím metanu v atmosféře planety.

A právě prstence planety (v případě Neptunu jde spíše o oblouky) byly cílem Marka Showaltera, když začal zpracovávat veřejná data z teleskopu Hubble pořízená v letech 2004 - 2009. Při rozšíření oblasti pozorování dále od planety se na snímcích objevil do té doby neznámý objekt, který následně Showalter našel i u ostatních pozorování. Nejstarší pořízený snímek byl z roku 2004, odkud se také vzalo dočasné jméno tohoto měsíce. Mezinárodní astronomická unie později vybere jméno jiné z řecké mytologie, podle zvyku by mělo jít o postavu související s bohem moří Neptunem (případně Poseidonem).

S/2004 N 1
  • velikost: 16-20 kilometrů na šířku
  • vzdálenost od planety: 105 000 kilometrů
  • délka oběhu planety: 23 hodin

Neptun

Čína se chystá poslat dvojici sond k okraji sluneční soustavy

Čínská vesmírná agentura připravuje svou první vesmírnou misi na hranici sluneční soustavy, při které zároveň navštíví Jupiter a Neptun. Zatím nejvzdálenější čínská sonda dnes obíhá planetu Mars a plánuje vypustit rover na její povrch. Dvojice vesmírných sond s pracovním označením Interstellar Express by mohla odstartovat v roce 2024 a vzdálenosti 100 AU dosáhnout v roce 2049.

Naklonění osy Saturnu je způsobeno jeho měsíci a také gravitací planety Neptun

Gravitační vliv měsíců planety Saturn stojí za postupně se měnícím sklonem rotační osy tohoto plynného obra. V minulosti za tímto sklonem stál také vliv gravitace planety Neptun, dnes převládá vliv největšího měsíce planety Titanu. S jeho postupným vzdalováním od Saturnu se bude sklon osy planety nadále zvětšovat.

Tmavá bouře na Neptunu změnila svůj směr a možná tak zabránila svému zániku

Astronomové prostřednictvím vesmírného teleskopu Hubble pozorují pohyb tmavé bouře v atmosféře planety Neptun. Pozorují ji už od roku 2018, kdy se na snímcích Hubblova teleskopu objevila poprvé. Od té doby směřovala k rovníku, kde vědci předpokládali její zánik. Nová pozorování nyní ukazují, že bouře otočila svůj směr a její osud nyní není zcela zřejmý.

Čína chystá vesmírnou misi na okraj sluneční soustavy, a také k Neptunu

Čínská vesmírná agentura by chtěla realizovat vesmírnou misi podobnou dvojmisi Voyager, která by prozkoumala okraj sluneční soustavy. Podobně jako u Voyageru by byly do vesmíru vyslány dvě sondy, jejichž úkolem má být průzkum vzdálených oblastí daleko od Slunce. Jedna ze sond by navíc proletěla kolem Neptunu a vypustila do jeho atmosféry malou sondu. Na rozdíl od amerických sond by jedna z čínských družic zamířila do tzv. ocasu sluneční soustavy, který doposud nebyl prozkoumán.

Výzkum těles sluneční soustavy je dlouhodobá záležitost. Planetární mise existují dlouhou dobu jen na papíře, potom následují dlouhé roky vývoje, cesty a samotný vědecký průzkum je pouze špičkou ledovce. NASA nyní vybrala několik konceptů zcela nových misí, které pomůže financovat, aby byly rozpracovány v konkrétní plány. Mnohé z těchto misí nebudou nikdy realizovány, některé však jistě ano.

Navrhovaná sonda Trident by mohla proletět kolem Tritonu - největšího měsíce Neptunu

Planetu Neptun doposud navštívila jediná lidská sonda - Voyager 2, která kolem ní proletěla v roce 1989. Vědci z JPL nyní navrhují novou misi, která by k Neptunu vyslala sondu novou. Sonda označená jako Trident by měla za hlavní úkol proletět kolem největšího měsíce planety Triton, který by mohl být objektem z Kuiperova pásu zachyceným gravitací Neptunu. Podle návrhu by mělo jít o levnou misi, za cenu menší mise k Měsíci.

Jeden z malých měsíců Neptunu mohl vzniknout odštěpením od svého souseda

Planeta Neptun má 14 známých měsíců, které ji obíhají v různé vzdálenosti. Nejznámější je zřejmě Triton, který je největší a obíhá v opačném směru než rotuje planeta, což napovídá, že by mohlo jít o cizí objekt zachycený gravitací planety. S pomocí Hubblova teleskopu nyní věci zjistili více o jednom ze sedmi vnitřních měsíců planety, které ji obíhají blíže než Triton. Zkoumaný měsíc Hippocamp obíhá příliš blízko jinému měsíci a je tak podle vědců možné, že se od něj v minulosti odštěpil.