Titan v nových barvách. Astronomové představili globální mapu jediného měsíce s atmosférou

Titan je největším měsícem planety Saturn a drží si mezi ostatními tělesy ve sluneční soustavě velmi významné místo, má velmi hustou atmosféru a na jeho povrchu jsou obrovská jezera. Na rozdíl od Země ale na Titanu neprobíhá koloběh vody, ale metanu, látky, která se na Zemi vyskytuje jako přírodní plyn, na Titanu je ale taková zima, že se zde metan vyskytuje v kapalné formě. Díky tomu vznikly na Titanu útvary podobné těm na Zemi, jako jsou hory, řeky a jezera

Titan, falešné barvy

Titan, falešné barvy Na této mapě je měsíc Titan zobrazen ve falešných barvách. Ve skutečnosti nelze totiž prohlédnout skrz jeho hustou oranžovou atmosféru a astronomové snímají detaily na povrchu pomocí infračervených kamer vesmírné sondy Cassini. Různé oblasti jsou na obrázku vyznačeny barvami tak, aby byly zvýrazněny některé detaily na povrchu. Hnědá barva na rovníku jsou rozsáhlé písečné duny a bílé oblasti jsou vyvýšený terén.

Mezinárodní tým astronomů na Universitě v Nantes ve Francii zpracoval snímky největšího měsíce planety Saturn pořízené sondou Cassini a vytvořil globální mapu tohoto měsíce. Jedná se o mozaiku obrázků ze 70 různých přeletů vesmírné sondy kolem Titanu. Vzhledem k tomu, že Cassini obíhá kolem planety Saturn, dostane se k Titanu v průměru pouze jednou za měsíc.

Titan je jediným měsícem ve sluneční soustavě s hustou atmosférou a protože viditelné světlo mraky neprojde, pořizují astronomové informace o povrchu měsíce pomocí infračervených kamer.

Titan

Při misi Dragonfly by k Titanu mohla letět také sonda, která si na měsíci Saturnu sama vyrobí palivo pro cestu zpět

Detailní průzkum největšího měsíce planety Saturn Titanu je v hledáčku vědců už dlouho. Je to dáno jeho unikátností ve sluneční soustavě, měsíc má totiž hustou atmosféru a jezera na povrchu tvořená metanem a dalšími sloučeninami. Nejvíce informací o Titanu máme z mise Cassini, která jej zkoumala z oběžné dráhy, a malého modulu Huygens, který přistál na jeho povrchu. NASA nyní plánuje novou misi Dragonfly, která na Titan vyšle létající sondu. Nově se také uvažuje o tom, že by součástí této mise byla i sonda návratová, která by si na Titanu sama vyrobila palivo potřebné pro cestu zpět k Zemi.

Naklonění osy Saturnu je způsobeno jeho měsíci a také gravitací planety Neptun

Gravitační vliv měsíců planety Saturn stojí za postupně se měnícím sklonem rotační osy tohoto plynného obra. V minulosti za tímto sklonem stál také vliv gravitace planety Neptun, dnes převládá vliv největšího měsíce planety Titanu. S jeho postupným vzdalováním od Saturnu se bude sklon osy planety nadále zvětšovat.

Organické sloučeniny v atmosféře Pluta vznikají odlišným způsobem než na Titanu

Měsíc Titan, který obíhá planetu Saturn, je zahalený do husté atmosféry, kterou lze jen stěží prohlédnout až na povrch. Tato neprůhlednost je způsobena organickými sloučeninami, které vznikají v reakcích v horních vrstvách atmosféry. Předpokládalo se, že podobné procesy stojí také za výrazně tenčí zato složením podobnou atmosférou trpasličí planety Pluto. Nový výzkum nicméně ukazuje, že atmosféra Pluta vzniká jinak.

V atmosféře Titanu byly k překvapení vědců detekovány molekuly cyklopropenylidenu

Vědci s pomocí observatoře ALMA objevili v atmosféře Titanu molekulu, kterou zatím nenašli na žádné jiné planetě nebo měsíci. Jedná se o cyklopropenyliden, který v sobě poutá tři atomy uhlíku a dva atomy vodíku. Podle vědců by mohlo jít o předchůdce komplexnějších sloučenin, které by se v husté atmosféře největšího měsíce planety Saturn mohly vyskytovat.

Interakce s dusíkem v atmosféře Titanu by mohla v jeho jezerech vytvářet vrstvy s různou hustotou

Na povrchu Titanu, největšího měsíce planety Saturn, se nachází jezera, která jsou složena z metanu, etanu a dusíku. Vědci nyní zjistili, že by v těchto jezerech mohly vznikat vrstvy různě hustých tekutin nad sebou. Na rozdíl od Země, kde se voda vrství podle teploty, však tento proces na Titanu vyvolávají chemické reakce s hustou atmosférou.

Jezera na Titanu by mohla zkoumat robotická ponorka, nejdřív ale přijde na řadu létající sonda

Tým vědců vedený Stevenem Olesonem pracuje na konceptu robotické ponorky, která by mohla zkoumat svět pod hladinou jezer na Titanu, měsíci planety Saturn. Mise ponorky k Titanu by mohla předcházet studiu podpovrchových oceánů na jiných místech sluneční soustavy, která jsou hůře dostupná (například Europa nebo Enceladus). Titan je totiž po Zemi jediné místo ve sluneční soustavě, kde jsou tekutiny přímo na povrchu a není třeba se k nim provrtávat.

Měsíc Titan se vzdaluje Saturnu 100x rychleji než se doposud předpokládalo

Pomocí dvou nových metod se vědcům podařilo spočítat rychlost, s jakou se od planety Saturn vzdaluje její největší měsíc Titan. Oproti dosavadním odhadům se Titan vzdaluje až stokrát rychleji. Výsledky výzkumu byly publikovány v magazínu Nature Astronomy.