Vesmírný pohon jako ze science fiction filmu se dostal v posledních týdnech do článků a blogů po celém světě. K velkému překvapení vědců se ukázalo, že funguje, ačkoliv by podle současných vědeckých poznatků neměl, což okamžitě podnítilo skepticismus ohledně této technologie. Systém je navržen k využití mikrovlnné energie odrážené podél speciálně tvarované komory k vyvolání tahu. S původní myšlenkou „EM-pohonu“ přišel Britský vynálezce Roger Shawyer v roce 2001, který navrhl pohon, jenž by vytvářel sílu tímto způsobem. Kritici se mu ovšem vysmáli, s tím že by porušoval zákony hybnosti. Přesto to ale vypadá, že skutečně funguje.
V NASA vznikla skupina TAAT (Technology Applications Assessment Team), jejímž cílem je identifikovat technologie, které jsou blízko reálnému testování a které by mohly sloužit při budování architektury pro rozvoj zkoumání vesmíru. Snahou skupiny má být hledání způsobů jak vést průzkum vesmíru co nejlevněji, relativně rychle se současnými nebo vyvíjenými technologiemi a prostředky. Jedním z požadavků byla také konzistence s již existujícími koncepty průzkumu vesmíru, kterých se NASA drží, mezi nimi také spolupráce s komerčními společnostmi.
Hlavním problémem současných iontových pohonů je zdroj elektřiny, kterým jsou většinou solární panely. Ve větších vzdálenostech od Slunce ale jejich efektivita výrazně klesá a tak vědci hledají způsob, jakým pohánět vesmírné sondy ve vnější části sluneční soustavy. Odpovědí na tuto otázku je pro ruskou vesmírnou agenturu nukleární výroba elektřiny, s jejíž pomocí jsou urychlovány ionty xenonu, které pohánějí sondu kupředu.
Vesmírný (orbitální) výtah je snem mnoha expertů. V podstatě jde o kabinu, která šplhá po kabelu spojujícím Zemi a oběžnou dráhu, kde končí na vesmírné stanici nebo malé planetce. Tento koncept by měl být schopen dopravovat osoby i náklad na oběžnou dráhu s minimálními náklady oproti raketám, a také mnohem ekologičtěji. Doposud však rozvoj vesmírného výtahu zůstával pouze v teoretické rovině, až do tohoto měsíce, kdy japonská univerzita a další instituce poprvé přímo ve vesmíru vyzkouší princip cestování kabiny po kabelu.
Na videu můžete vidět prototyp vesmírného pohonu VX-200 vyvíjený společností Ad Astra při plném výkonu. S nově vyvinutým supravodivým magnetem vytváří magnetické pole o síle zhruba 2 tesla (podobně jako je například v magnetických rezonancích ve zdravotnických zařízeních). Inženýři ve společnosti Ad Astra vyvíjejí dva prototypy, VX-200 testují ve vakouvém prostředí s argonovým pohonem, druhým vyvíjeným prototypem je VF-200, který by měl být testován ve spolupráci s NASA na ISS.