Kde se bere voda na Měsíci? Kromě slunečního větru by mohla vznikat také za přispění magnetosféry Země

Na povrchu Měsíce se nachází voda - v permanentním stínu kráterů i vázaná v horninách. Doposud se předpokládalo, že pochází z interakcí slunečního větru s materiálem na povrchu. Nová studie nicméně odhalila, že by mohl existovat ještě další zdroj měsíční vody - Země. Vyplývá to z vědecké studie publikované v magazínu Astrophysical Journal Letters.

Měsíc, krátery

Dosavadní teorie vzniku vody na Měsíci předpokládá, že pozitivně nabité vodíkové ionty ze slunečního větru reagují s horninami na povrchu Měsíce. Vznikají tak molekuly hydroxylu (OH-) nebo vody (H2O).

Počítačové modely nicméně ukazují, že tyto molekuly by se měly z části vytrácet během zhruba 3 dní, kdy je Měsíc v úplňku a nachází se v magnetickém poli naší planety. Právě zemská magnetosféra totiž blokuje nabité částice slunečního větru, čímž chrání povrch planety, a během úplňku také Měsíce.

Data z mise indické orbitální sondy Chandrayaan-1 však ukazují, že k tomuto úbytku nedochází. Podle vědců to vypadá, že ionty ze slunečního větru jsou nahrazeny ionty v magnetickém poli Země. Jejich přítomnost v okolí Měsíce byla potvrzena družicemi THEMIS-ARTEMIS a Kaguya.

Společnost Astrobotic vybrala raketu Falcon Heavy pro dopravu roveru VIPER na povrch Měsíce

21. 4. 2021 (novější než zobrazený článek)

NASA plánuje v roce 2023 lunární misi VIPER, při které bude rover hledat vodu v polární oblasti Měsíce. Téměř půltunové zařízení na jeho povrch dopraví přistávací modul Griffin od Astrobotic, a ten bude do vesmíru vynesený na raketě Falcon Heavy od SpaceX. Robotická mise VIPER je přípravou na pilotované mise Artemis, při kterých se lidé vrátí na povrch Měsíce.

NASA vybrala vesmírnou loď Starship pro dopravu astronautů na povrch Měsíce při misích Artemis

17. 4. 2021 (novější než zobrazený článek)

NASA v pátek zveřejnila, že při misích Artemis budou astronauti létat na povrch Měsíce ve vesmírné lodi Starship od SpaceX. Doposud se programu Human Landing System (HLS) účastnily kromě SpaceX také společnosti Blue Origin společně s Lockheed Martin a Northrop Grumman a Dynetics. NASA nyní bude ve vývoji pokračovat pouze se společností SpaceX, které udělí kontrakt za 2,9 miliardy dolarů.

Spojené arabské emiráty plánují po Marsu dobýt také Měsíc, už příští rok tam chtějí poslat rover

15. 4. 2021 (novější než zobrazený článek)

Japonská firma ispace oznámila, že v příštím roce plánuje dopravit na povrch Měsíce rover spojených arabských emirátů. Zařízení o váze 10 kilogramů nese jméno Rashid a do vesmíru jej vynese raketa Falcon 9. Společnost iSpace poskytne přistávací modul a komunikaci pro misi. Sonda Hope Spojených arabských emirátů letos v únoru úspěšně vstoupila na oběžnou dráhu Marsu.

Obří raketa SLS prošla důležitým testem, při kterém její motory vydržely pracovat přes 8 minut

18. 3. 2021 (novější než zobrazený článek)

NASA ve čtvrtek večer středoevropského času zopakovala zážeh motorů rakety SLS (tzv. green run). První test SLS proběhl už v lednu, ale byl automaticky přerušen po 67 z původně plánovaných 485 sekund. Během dnešního testu byly zažehnuty všechny 4 trysky hlavního stupně rakety SLS po dobu 8 minut.

Rusko a Čína spojí své síly pro výstavbu lunární výzkumné stanice

11. 3. 2021 (novější než zobrazený článek)

Ruská federace plánuje spolupráci s Čínou na výstavbě a používání lunární stanice. Obě země nyní připravují vzájemnou dohodu o mezinárodní lunární výzkumné stanici ILRS (International Lunar Research Station). Zatím není zřejmé, kdy bude dohoda podepsána. Rýsuje se tak už druhá stanice na Měsíci vedle americké základny Artemis basecamp.

Orbitální sonda LRO na oběžné dráze Měsíce dostala update softwaru, aby mohla pořizovat speciální fotografie povrchu

15. 2. 2021 (novější než zobrazený článek)

Po 11 letech na oběžné dráze Měsíce dostala americká vesmírná sonda LRO (Lunar Reconnaissance Orbiter) update svého palubního softwaru. Nově napsaná část programu sondě umožní měnit svou orientaci poté, co bylo v roce 2018 vypnuto zařízení MIMU, které měřilo právě orientaci sondy. Od té doby LRO využívá polohy hvězd, která však neumožňuje provádět rychlé a komplikované manévry nutné pro pořízení některých snímků povrchu Měsíce.

NASA se domluvila se SpaceX, Falcon Heavy dopraví na oběžnou dráhu Měsíce základní moduly stanice Gateway

12. 2. 2021 (novější než zobrazený článek)

Americká vesmírná agentura vybrala společnost SpaceX pro dopravu základních modulů stanice Gateway na oběžnou dráhu Měsíce. Součástí dohody je doprava modulu PPE (Power and Propulsion Element), který bude stanici zásobovat energií a obytného modulu HALO (Habitation and Logistics Outpost). Oba moduly poletí do vesmíru společně na raketě Falcon Heavy nejdřív v květnu 2024. Celkem za tuto službu NASA zaplatí SpaceX 331,8 milionů dolarů.