Od nejbližší hvězdy Proxima Centauri k nám přichází neznámý rádiový signál

Astronomům se pomocí teleskopu Parkes v Austrálii podařilo zachytit rádiový signál, který k nám přichází od nejbližší hvězdy Proxima Centauri. Jeho původ zatím není známý a objevil se pouze jednou. Vědci, kteří hledají známky vyspělých civilizací ve vesmíru, jsou nadšení, ale zároveň upozorňují, že možných vysvětlení původu signálu bude jistě více.

Alfa Centauri, hvězdy A a B

Alfa Centauri, hvězdy A a B Snímek systému Alfa Centauri z vesmírného teleskopu Hubble. Hvězda Alfa Centauri A je vlevo a hvězda B je vpravo, obě jsou svojí velikostí srovnatelné se Sluncem a nachází se ve vzdálenosti 4,4 světelných let.

Alfa Centauri

Trojhvězda Alpha Centauri se dnes nachází nejblíže Slunci. Její nejmenší složka, Proxima Centauri (Alpha Centauri C, V 645 Centauri), je od Slunce vzdálená 4,24 světelného roku. Jde o malého červeného trpaslíka (12 % hmotnosti Slunce), který je poměrně hodně vzdálený od hlavního páru hvězdy Alpha Centauri, obíhá jej ve vzdálenosti 15 tisíc AU. Díky této velké vzdálenosti astronomové polemizují zda Proxima Centauri vůbec k Alpha Centauri patří, je však pravděpodobné, že všechny tři hvězdy se významně ovlivňují vzájemnou gravitací a tvoří skutečnou trojhvězdu.

Hlavní složka systému je tvořena hvězdami Alpha Centauri A (α Cen A) a Alpha Centauri B (α Cen B), které se velikostí podobají Slunci. α Cen A má hmotnost o 10 % větší než Slunce a její společník zhruba 91 % hmotnosti naší mateřské hvězdy. Kolem této hvězdy také zřejmě obíhá exoplaneta, která byla objevena v roce 2012. Systém Alpha Centauri bohužel z Evropy neuvidíme, nachází se totiž na jižní noční obloze v souhvězdí Kentaura.

Hvězda Typ Vzdálenost
(ly)
Stáří
(miliardy let)
Hmotnost
(% hmotnosti Slunce)
Alpha Centauri Atyp G4,374,4110 %
Alpha Centauri Btyp K4,376,590,7 %
Alpha Centauri Ctyp M4,254,8512,3 %
Více o Alpha Centauri
Proxima Centauri je ve vzdálenosti 4,24 světelných let nejbližší hvězdou ke Slunci. Jde o červeného trpaslíka, kolem kterého obíhají nejméně dvě exoplanety. Jedna z nich je jen o něco větší než Země a nachází se v příznivé vzdálenosti, aby na jejím povrchu mohla za vhodných podmínek existovat kapalná voda. Druhá planeta je plynný obr v těsné blízkosti hvězdy.

Signál od Proxima Centauri

Při objevu rádiového signálu z vesmíru vědci vždy nejprve zkoumají, zda skutečně pochází z hlubokého vesmíru. Může totiž jít o signál odražený ze Země, případně může pocházet z vesmírné sondy. Detekovaný rádiový signál s označením BLC1 má frekvenci 982 MHz, která není běžně používaná vesmírnými sondami a je tedy nepravděpodobné, že by pocházela z lidmi vyrobeného zařízení. Teleskop také běžně při svém pozorování vesmíru míří průběžně i na jiná místa, aby bylo ověřeno, že případný signál nepřichází například odrazem ze zemské atmosféry, nebo z jiných blízkých zdrojů. Zdá se tedy, že skutečně jde o signál z hlubokého vesmíru. Vědci ale zatím neznají žádný přírodní fenomén, který by generoval signál o takové frekvenci. Mohlo by se tak nabízet vysvětlení, že signál je generovaný mimozemskou civilizací. Vědci nicméně upozorňují, že i když je to jedna z teorií, je velmi nepravděpodobná. Vesmír je doslova protkaný různými signály, které mohou pocházet od hvězd, komet nebo třeba i pouhých oblaků vodíku. Signál byl zatím zřejmě zachycen pouze jediným teleskopem, a to v dubnu a květnu 2019. V datech z teleskopu ho ale vědci našli až v říjnu tohoto roku. Dokud nebude pozorován dalšími zařízeními a opakovaně, bude zřejmě složité jeho původ s jistotou určit. Vědci zatím nevydali vědeckou studii, která by prošla standardním připomínkovým procesem. Pořád ještě sbírají další informace a vyhodnocují ty, které mají. Vědecká studie by měla být publikována v příštím roce. Neznámý rádiový signál byl zachycen také v roce 1977. Byl tehdy označen jako Wow! signál a je dodnes označován jako nejpravděpodobnější signál od mimozemské civilizace. V obou případech ale nejspíš půjde o projev nějakého zatím neznámého fenoménu.

Hvězdný systém Alfa Centauri