Tmavá bouře na Neptunu změnila svůj směr a možná tak zabránila svému zániku

Astronomové prostřednictvím vesmírného teleskopu Hubble pozorují pohyb tmavé bouře v atmosféře planety Neptun. Pozorují ji už od roku 2018, kdy se na snímcích Hubblova teleskopu objevila poprvé. Od té doby směřovala k rovníku, kde vědci předpokládali její zánik. Nová pozorování nyní ukazují, že bouře otočila svůj směr a její osud nyní není zcela zřejmý.

Neptun, tmavá bouře

Bouře je větší než celý Atlantský oceán a nachází se na severní polokouli Neptunu. Pozorování z roku 2019 ukázala, že se pohybuje jižně směrem k rovníku, kde podobné bouře většinou mizí. V srpnu 2020 ale otočila svůj směr a nyní opět míří na sever. Hubble v posledních 30 letech na Neptunu pozoroval několik podobných úkazů, žádný z nich se ale nechoval tímto způsobem.

Vědce u této bouře překvapila ještě jedna zvláštnost: v lednu se v její blízkosti objevila další, menší bouře. Je možné, že se od té velké oddělila, vzdálila a postupně zmizela. Dnes už se na snímcích neukazuje.

Neptun, stejně jako Uran, zatím navštívila jediná lidská sonda - Voyager 2 v roce 1989. Od té doby jsou detailní pozorování objektů v atmosféře Neptunu možná pouze s Hubblovým teleskopem.

Další zprávy z kategorie Neptun

Naklonění osy Saturnu je způsobeno jeho měsíci a také gravitací planety Neptun

30. 1. 2021 (novější než zobrazený článek)

Gravitační vliv měsíců planety Saturn stojí za postupně se měnícím sklonem rotační osy tohoto plynného obra. V minulosti za tímto sklonem stál také vliv gravitace planety Neptun, dnes převládá vliv největšího měsíce planety Titanu. S jeho postupným vzdalováním od Saturnu se bude sklon osy planety nadále zvětšovat.

Čína chystá vesmírnou misi na okraj sluneční soustavy, a také k Neptunu

22. 11. 2019

Čínská vesmírná agentura by chtěla realizovat vesmírnou misi podobnou dvojmisi Voyager, která by prozkoumala okraj sluneční soustavy. Podobně jako u Voyageru by byly do vesmíru vyslány dvě sondy, jejichž úkolem má být průzkum vzdálených oblastí daleko od Slunce. Jedna ze sond by navíc proletěla kolem Neptunu a vypustila do jeho atmosféry malou sondu. Na rozdíl od amerických sond by jedna z čínských družic zamířila do tzv. ocasu sluneční soustavy, který doposud nebyl prozkoumán.

25. 10. 2019

Výzkum těles sluneční soustavy je dlouhodobá záležitost. Planetární mise existují dlouhou dobu jen na papíře, potom následují dlouhé roky vývoje, cesty a samotný vědecký průzkum je pouze špičkou ledovce. NASA nyní vybrala několik konceptů zcela nových misí, které pomůže financovat, aby byly rozpracovány v konkrétní plány. Mnohé z těchto misí nebudou nikdy realizovány, některé však jistě ano.

Navrhovaná sonda Trident by mohla proletět kolem Tritonu - největšího měsíce Neptunu

27. 3. 2019

Planetu Neptun doposud navštívila jediná lidská sonda - Voyager 2, která kolem ní proletěla v roce 1989. Vědci z JPL nyní navrhují novou misi, která by k Neptunu vyslala sondu novou. Sonda označená jako Trident by měla za hlavní úkol proletět kolem největšího měsíce planety Triton, který by mohl být objektem z Kuiperova pásu zachyceným gravitací Neptunu. Podle návrhu by mělo jít o levnou misi, za cenu menší mise k Měsíci.

Jeden z malých měsíců Neptunu mohl vzniknout odštěpením od svého souseda

25. 2. 2019

Planeta Neptun má 14 známých měsíců, které ji obíhají v různé vzdálenosti. Nejznámější je zřejmě Triton, který je největší a obíhá v opačném směru než rotuje planeta, což napovídá, že by mohlo jít o cizí objekt zachycený gravitací planety. S pomocí Hubblova teleskopu nyní věci zjistili více o jednom ze sedmi vnitřních měsíců planety, které ji obíhají blíže než Triton. Zkoumaný měsíc Hippocamp obíhá příliš blízko jinému měsíci a je tak podle vědců možné, že se od něj v minulosti odštěpil.

Tmavé bouře na Neptunu se na fotografiích z teleskopu Hubble dál zmenšují

17. 2. 2018

Už od prvního (a jediného) průletu kolem planety Neptun sondou Voyager 2 v 80. letech vědí astronomové o bouřích v její atmosféře. Od průletu této sondy ale dokázal pozorovat detaily v atmosféře tohoto vzdáleného ledového obra pouze vesmírný teleskop Hubble, který v polovině 90. let objevil další tmavé skvrny na Neptunu. Ty se v následujících letech zmenšovaly a zvětšovaly, nebo dokonce úplně zmizely. Ty aktuální jsou pozorované od roku 2015 a zdá se, že i aktuální bouře brzy zmizí.

Astronomové objevili pomocí Hubblova teleskopu nový měsíc planety Neptun

19. 7. 2013

1. července se Marku Showalterovi podařilo v datech z vesmírného teleskopu Hubble objevit nový objekt obíhající kolem planety Neptun. Jde o 14. měsíc nejvzdálenější planety od Slunce a nese označení S/2004 N 1. Planeta Neptun byla navštívena zatím jedinou vesmírnou sondou ze Země - Voyager 2 v roce 1989, 14. měsíc jí ale unikl. Od té doby musí astronomové pro zkoumání Neptunu, jeho prstenců a měsíců využívat teleskopů.