do not follow here
Hvězdy < LIVING fUTURE

V galaktické kupě Coma byl objeven rekordně velký proud hvězd

Nově objevená struktura má víc než 10krát větší průměr než Mléčná dráha a je tak největším proudem hvězd, který byl kdy detekován. Proud hvězdy, které jsou zřetelně gravitačně svázané, se nachází v kupě galaxií v souhvězdí Vlasů Bereniky (Coma cluster, Abell 1656), která je přes 300 milionů světelných let daleko. Podle ní dostala označení Giant Coma Stream, neboli Velký proud Coma).

Kupa galaxií

Galaktická kupa (galaxy cluster, hnízdo galaxií) je skupina gravitačně vázaných galaxií. Jedná se o největší známé struktury ve vesmíru, které pojí gravitace. V galaktické kupě se nachází stovky až tisíce galaxií.
Proudy hvězd nejsou nic nového, byly pozorovány uvnitř Mléčné dráhy i některých blízkých galaxií. Giant Coma Stream však není spojen s žádnou konkrétní galaxií a zdá se, že plave v mezigalaktickém prostředí kupy. Pozoruhodné je, protože se jedná o poměrně křehkou strukturu uprostřed nepřátelského prostředí vzájemně se přitahujících a interagujících galaxií.

Objev Giant Coma Stream byl učiněn pomocí teleskopu Williama Herschela na Kanárských ostrovech. S velkými budoucími teleskopy vědci doufají, že objeví nové obří proudy a dozvědí se více o temné hmotě.