do not follow here
Exoplanety < LIVING fUTURE

Dalekohled JWST objevil v mlhovině v Orionu nový druh planetárních objektů

Astronomům se podařilo pomocí teleskopu Jamese Webba objevit doposud neznámý druh objektů. Ve hvězdokupě Trapéz (Trapezium), která se nachází v souhvězdí Orionu a ve které se rodí nové hvězdy, identifikovali 540 objektů s hmotností planety, které ale neobíhají žádnou hvězdu. K překvapení vědců se často vyskytují ve dvojicích, které dostaly označení JuMBO (Jupiter-Mass Binary Objects, binární objekty hmotnosti Jupiteru).

MiseStartStatus
missions icon JWST 25. 12. 2021 Probíhá

JuMBO objekty se sice podobají svou hmotností některým exoplanetám, na rozdíl od nich však neobíhají žádnou hvězdu. Oproti hnědým trpaslíkům (objekty na pomezí masivních planet a hvězd) jsou zase příliš malé, některé mají dokonce hmotnost pouhých 0,6 Jupiteru. Nejvíce se tak podobají bludným (sirotčím) planetám, které mohou vzniknout u hvězdy a být vystřeleny z jejího systému, nebo také samostatně, v tom případě se ale nepředpokládá, že by šlo o binární objekty.

Samostatné objekty ve vesmíru vznikají zpravidla shlukováním plynů v oblacích. To je případ hvězd, hnědých trpaslíků a zřejmě i některých planetárních objektů. Zatím není zřejmé, jak malé objekty mohou touto cestou vzniknout. Doposud jich byly objeveny pouhé jednotky, jsou totiž příliš malé a chladné a jejich pozorování vyžaduje extrémně citlivé přístroje.

Jedním z nich je vesmírný dalekohled Jamese Webba, v jehož fotografiích vědci identifikovali až neuvěřitelných 540 planetárních objektů. Zdá se tedy, že tyto izolované objekty velikosti planet jsou ve vesmíru mnohem běžnější, než se dříve myslelo. 9% z nich se vyskytuje ve dvojicích, což jen přidává další otázky ohledně jejich vzniku.

Tento objev je významný, protože pomáhá lépe pochopit, jak vznikají hvězdy a planety. Astronomové se nyní snaží pochopit, jak mohou vzniknout objekty s hmotností planety tak malé, a jak se mohou spojit do binárních systémů.