V urychlovači LHC pod Alpami vědci poprvé detekovali neutrina z kolizí protonů
14. 06. 2021
Vědcům v CERNu se podařilo poprvé detekovat kandidáty na neutrina, subatomární částice, které běžně procházejí hmotou zcela bez interakce. Neutrina vznikají ve hvězdách v supernovách, ale také v kolizích v urychlovači částic pod Alpami. Jedná se o první detekci neutrin při kolizích protonů v urychlovači. Nový postup umožní vědcům lépe pochopit, co se při těchto kolizích ve skutečnosti děje.
Urychlovač částic LHC je aktuálně mimo provoz. Od roku 2018 prochází vylepšeními a znovu bude spuštěn v roce 2022.
Neutrina
Neutrina jsou subatomární částice, které jen velmi slabě reagují s okolní hmotou. Mají neutrální elektrický náboj a nejnižší hmotnost ze všech částic, které nějakou hmotnost mají. Se svým okolím reagují pouze skrz gravitaci a slabou jadernou sílu.
Detektory neutrin většinou využívají detekci čerenkovova záření, které vzniká při interakci neutrin a elektronů nebo jader atomů. Jsou proto umístěny hluboko pod zemí, aby byly eliminovány vnější vlivy, pouze netečná neutrina proniknou tak hluboko.
Urychlovač LHC bude na několik let odstaven, projde úpravami, které zvýší jeho výkon
7. 12. 2018 Velký hadronový urychlovač byl v prosinci odstaven a bude nyní dva roky procházet úpravami, které mají zvýšit jeho výkon. Jde o druhou plánovanou dlouhodobou odstávku, která přichází 3 roky po dokončení té první. S novými úpravami bude urychlovač pracovat nejen s větší energií, ale navíc bude ke srážkám subatomárních částic bude docházet častěji, což vědcům umožní sbírat větší množství informací o složení hmoty.
První velká odstávka urychlovače (Long Shutdown 1, LS1) proběhla mezi roky 2013 a 2015 a zvýšila energie kolizí na 13 TeV - téměř dvojnásobek původní hodnoty. Aktuální odstávka LS2 (long Shutdown 2) zvýší toto číslo až na 14 TeV, další navyšování už totiž není tak snadné. Zároveň však dojde ke zvýšení počtu kolizí až na pětinásobek, to je vědci označováno jako navýšení luminosity urychlovače. Vzhledem k tomu, že se při zkoumání následků kolizí pracuje hodně se statistikou, je jejich vyšší počet velkým přínosem.
Více informací
Následujte LIVINGfUTURE na sociálních sítích