Sonda JUICE k planetě Jupiter podstoupí simulaci extrémních podmínek

Vývoj evropské vesmírné sondy JUICE postupuje do další fáze, ve které ji čeká testování odolnosti v zařízení Large Space Simulator (LSS). Sonda, která míří k planetě Jupiter, bude muset zvládnout teploty mezi -180 a 250 °C. V komoře o rozměrech 10x10x15 metrů projde kromě teplotních testů také vakuem.

misestatusstartkonec
JUICE Plánovaná 9. 6. 2022
JUICE, evropská sonda ke Ganymede

JUICE, evropská sonda ke Ganymede Ilustrace vesmírné sondy JUICE, která bude mít za úkol zkoumat planetu Jupiter a její měsíce, zejména potom největší měsíc, Ganymede.

JUICE

Evropská mise JUICE (Jupiter Icy Moons Explorer, dříve ESJM) bude mít za úkol studovat měsíce planety Jupiter. Jejím hlavním cílem je Ganymede, který bude obíhat. Zkoumat bude ale také měsíce Europa a Calisto.

Start rakety Ariane 5 se sondou JUICE je plánovaný na rok 2022, v roce 2029 by měla dorazit k Jupiteru a v roce 2032 vstoupí na oběžnou dráhu měsíce Ganymede.

Solární panely pro vesmírnou sondu JUICE jsou připraveny

(říjen 2020) Všech deset solárních panelů pro evropskou sondu JUICE (Jupiter Icy Moons Explorer) dorazilo do Nizozemí, kde budou připevněny na samotnou sondu. Každý z panelů má 2,5 x 3,5 metrů a dohromady budou mít plochu 87,5 metrů čtverečních. Velké solární panely jsou u planety Jupiter klíčové, protože Slunce zde nezáří tolik jako u Země. Sonda JUICE bude mít solární panely uspořádané do dvou velkých plus po svých stranách.

JUICE

Teleskop Hubble objevil první známky vodních par na jupiterovu měsíci Ganymede

Astronomům se podařilo poprvé pozorovat známky vodních par v atmosféře Ganymede - největšího měsíce ve sluneční soustavě. Ty zřejmě vznikají sublimací z povrchu, kde se voda nachází ve formě ledu. Nové závěry vychází z pozorování teleskopem Hubble, který jimi doplňuje data ze sondy Juno, která planetu Jupiter obíhá. Už za rok by měla ke Ganymede odletět také evropská sonda JUICE, která jako první vstoupí na jeho oběžnou dráhu.

Tým vědců pracujících se sondou Juno plánuje detailní pozorování Europy a dalších měsíců planety Jupiter

Vesmírná sonda Juno se za své více než 4 roky vědeckých operací soustředila téměř výhradně na planetu Jupiter. To by se mohlo změnit s její případnou prodlouženou misí. Kontinuálně se měnící oběžná dráha by mohla sondu v příštích letech zavést do těsné blízkosti měsíců planety, které jsou dlouhodobě ve středu zájmu vědců.

Evropská sonda k Jupiteru a jeho měsícům se už staví, letět by měla v roce 2022

ESA podepsala smlouvu na vynesení sondy JUICE do vesmíru, bude zkoumat měsíce planety Jupiter

V polovině roku 2022 se otevírá okno pro cestu evropské sondy JUICE (Jupiter Icy Moons Explorer) k planetě Jupiter a jejím měsícům. Sonda poletí do vesmíru buď na raketě Ariane 5, nebo na zcela nové Ariane 64, obě pro evropskou vesmírnou agenturu provozuje společnost Arianespace z jihoamerického kosmodromu Kourou. ESA a Arianespace podepsaly dohodu o vynesení šestitunové vesmírné sondy JUICE 17. června.

Co umožňuje existenci oceánu pod povrchem Enceladu a proč tomu tak není u sousedních měsíců?

Dvojice vědců z University of Maryland a Southwest Research Institute vytvořila počítačovou simulaci, která se soustředí na vývoj těles v těsné blízkosti planety Saturn. Z více než 60 měsíců planety se pouze pětice větších měsíců nachází v jeho těsné blízkosti a zřejmě pouze Enceladus má pod svým povrchem ukrytý oceán. Nový počítačový model nyní poprvé ukazuje, proč je právě tento měsíc tímto způsobem unikátní. Výsledky výzkumu byly prezentovány ve studii, která vyšla v magazínu Nature Astronomy.

JUICE: jak poletí evropská sonda k Jupiteru? Využije gravitační síly 4 různých planet

V květnu 2022 by se měla vydat na svou cestu k planetě Jupiter evropská sonda JUICE. Jejím cílem nicméně není samotná planeta ale její měsíce, zejména potom Ganymede, na jehož oběžnou dráhu sonda nakonec vstoupí. Evropská vesmírná agentura začátkem února zveřejnila animaci, která ukazuje dlouhou a složitou cestu sondy k Jupiteru. Cesta zabere 7 let a bude vyžadovat 5 gravitačních asistencí kolem čtyř planet, včetně Jupiteru samotného.

JUICE: první evropská mise k planetě Jupiter prochází prvními testy pro ověření technologií

Evropská vesmírná agentura ESA společně se společností Airbus pokračují v přípravě mise JUICE, která vyšle sofistikovanou vesmírnou sondu k planetě Jupiter. Aktuálně probíhá testování na zjednodušeném modelu sondy (Thermal Development Model, TDM), při kterém se ověřuje dopad okolních teplot na sondu a její přístroje. Vývoj je teprve na začátku, nicméně podle ESA zatím vše směřuje k plánovanému startu mise v roce 2022.