Společnost Blue Origin provedla zatím poslední, devátou zkoušku svojí rakety New Shepard a kapsle pro posádku. Test trval 11 minut a vynesl budoucí vesmírnou loď do zatím nejvyšší výšky dosažené při testech: 119 km. Pro tomto testu došlo také k vyzkoušení únikové akce, při které se kapsle svým vlastním pohonem vzdálila od rakety a následně hladce dosedla na povrch.
Během testu 18. července došlo k úspěšnému startu třetího prototypu rakety New Shepard. Jde už o celkem devátý testovací start společnosti Blue Origin, která by ještě letos chtěla poslat vlastního astronoma na suborbitální let.
I když společnost Blue Origin má za cíl vysílat lodi s posádkou do vesmíru, suborbitální raketa New Shepard bude létat pouze na hranice vesmíru. Složitější cestu do vesmíru bude podle plánů podstupovat až raketa New Glenn, jejíž první let je v plánu na rok 2020.
30. 4. 2018 Společnost Blue Origin provedla v neděli 29. května další z testovacích suborbitálních letů svého systému New Shepard. V 19:07 našeho času vynesla testovací raketa New Shepard NS3 kabinu pro posádku do výšky 107 km a následně se obě vrátily řízeně zpět na povrch. Znovu použitelný první stupeň rakety NS3 letěl už podruhé, stejně jako kabina pro pasažéry.
Společnost Blue Origin provedla od roku 2015 celkem 8 suborbitálních letů (kolem 100 km nad povrchem) se třemi raketami: první prototyp rakety New Shepard NS1 letěl jednou, NS2 pětkrát a aktuální NS3 letěl poprvé loni v prosinci a podruhé nyní. Příští model rakety New Shepard (NS4) už ponese první vesmírné turisty na hranici vesmíru (společnost předpokládá, že by se tak mohlo poprvé stát v roce 2019).
Záznam z prosincového testovacího letu
Kromě znovupoužitelné rakety je součástí systému New Shepard také kabina pro cestující, při předposledním testu v prosinci 2017 letěla poprvé její druhá vylepšená verze. Má velká okna a unese 6 pasažérů na hranici vesmíru, do výšky 100 km, kde nabídne několikaminutový stav beztíže. Potom dosedne zpátky na povrch pomocí velkých padáků, které ji při posedu na povrch zpomalí až na 1,5 km/h.
Při testovacích suborbitálních letech je kabina využívána pro různé testy. Kromě zařízení od NASA nebo DLR (Německá vesmírná agentura) už také vynáší komerční náklad.
Více informací