Podle nové studie druhá nejbližší exoplaneta obíhající Barnardovu hvězdu neexistuje

Nová pozorování ukazují, že to, co vědce vedlo k objevu exoplanety u třetí nejbližší hvězdy od Slunce, by mohla být aktivita hvězdy samotné. Barnardova hvězda (Barnards star) se nachází pouhých 6 světelných let daleko a planeta u ní byla objevena v roce 2018 prostřednictvím metody radiální rychlosti. Podle nové studie by však mohl být stejný efekt způsobený aktivitou samotné hvězdy a není tak jisté, že kolem ní skutečně nějaká planeta obíhá.

Exoplaneta Kepler 22f

Exoplaneta Kepler 22f Ilustrace exoplanety, která podle astronomů z NASA dosahuje 1,04 velikosti Země. Objevena byla s pomocí vesmírného teleskopu Kepler a je svou velikostí zatím nejblíže Zemi ze všech známých planet ve vesmíru.

Barnardova hvězda je malý červený trpaslík o asi 14 % hmotnosti Slunce. Jedná se o aktivní hvězdu, která často vykazuje záblesky radiace způsobené erupcemi. V roce 2018 byl detekován drobný pohyb hvězdy, který vědci vykládají jako gravitační vliv exoplanety o třech hmotnostech Země ve vzdálenosti asi 0,4 AU. Tato exoplaneta by měla mít dobu oběhu zhruba 233 dní.

Nová studie vychází ze stejných dat, ke kterým vědci připojili nová pozorování. Signál představující planetu však nenašli. Naopak se jim podařilo identifikovat náznaky aktivity hvězdy se stejnou periodou. Ta by mohla být způsobena například perzistentní skvrnou na povrchu hvězdy.

Vědecký tým, který oznámil původní objev exoplanety Barnard's Star b, si nicméně za svým objevem stojí. Vědci před třemi lety zkoumali, zda jimi detekovaný signál nemůže být způsobený hvězdnou aktivitou a tuto hypotézu zavrhli jako nepravděpodobnou.

Pro finální vyřešení otázky existence exoplanety Barnard's Star b potřebují vědci další data. Nový, citlivější instrument je zatím v provozu jen pár měsíců a hvězdu bude dál pozorovat a sbírat potřebná data o jejím sebemenším pohybu.

Informace o hvězdě Barnard star

Vzdálenost od Slunce: 6 světelných let
Velikost
Exolanety
Barnard star Červený trpaslík 0.14 0.2 1

Atmosféra blízkého hnědého trpaslíka obsahuje vrstvy s různým chemickým složením

Pomocí teleskopu W. M. Keck na Havaji se astronomům podařilo zjistit víc o hnědém trpaslíku 2MASS J22081363+2921215. Prostřednictvím infračervených pozorování zjistili, že jeho atmosféra obsahuje vrstvy jejichž složení se s výškou liší. Tento výzkum může mimo jiné napovědět více o atmosférách obřích exoplanet, které svou hmotností několikanásobně překračují hmotnost planety Jupiter.

Simulace ukazují, že měsíce bludných planet by mohly mít podmínky vhodné pro život

Vědci předpokládají, že naše galaxie je plná bludných planet, které neobíhají žádnou hvězdu a volně se pohybují mezihvězdným prostorem. Pokud by se u těchto planet nacházely měsíce, mohly by být místem, kde existují podmínky vhodné pro život. I když trochu jiný, než jak jej známe ze sluneční soustavy.

Evropská vesmírná agentura vybrala témata pro vesmírné mise mezi lety 2035-2050

Evropská vesmírná agentura je po NASA druhým nejvýznamnějším průzkumníkem vesmíru. Mezi nejúspěšnější evropské vědecké mise se řadí například sonda Rosetta zkoumající kometu, teleskop Gaia mapující hvězdy v Mléčné dráze nebo teleskop Planck zkoumající reliktní záření. ESA nyní vybrala témata pro budoucí velké (rozumějme s velkým rozpočtem) mise. Bude se soustředit na měsíce obřích planet, exoplanety nebo Mléčnou dráhu a průzkum raného vesmíru.

Exoplaneta ve vzdálenosti 90 světelných let je dokonalým kandidátem pro průzkum atmosféry

Mezinárodní tým vědců objevil novou exoplanetu u červeného trpaslíka ve vzdálenosti 90 světelných let. Tento objev představuje pro astronomy unikátní příležitost, protože podle dostupných dat exoplaneta disponuje hustou atmosférou. To může v kombinaci s malou hvězdou přinést informace, které lze u jiných hvězdných systémů získat jen těžko.

Astronomové zjistili u blízké exoplanety hmotnost i velikost, mohla by být vhodným kandidátem pro detailní pozorování atmosféry

Vědcům z programu CARMENES se podařilo objevit novou exoplanetu u blízké hvězdy Gliese 486. Na rozdíl od ostatních exoplanet dokáží astronomové pozorovat Gliese 486b dvěma různými metodami a díky tomu určit nejen její velikost, ale také hmotnost a hustotu. Unikátní pozice planety i hvězdy zřejmě umožní pozorování její atmosféry.

K dlouhodobým cyklům zářivosti červených obrů by mohly vést menší objekty na jejich oběžné dráze

Astronomové vedení Igorem Soszyńskim z University of Warsaw prozkoumali 700 červených obrů, aby zjistili, co způsobuje jejich pravidelné poklesy v zářivosti. Jejich výzkum ukazuje, že by mohlo jít o sekundární objekty v systému, které svou gravitací akumulují hmotu z hvězdy v poslední fázi existence v hlavní posloupnosti.

Největší počet molekul rozpoznaných v atmosféře exoplanety. Naznačují, že svou hvězdu dříve obíhala ve větší vzdálenosti

V atmosféře plynného obra obíhajícího hvězdu HD 209458 se podařilo najít molekuly 6 různých chemických sloučenin. Je to zatím největší počet látek rozpoznaných při jediném pozorování. Mezi identifikované sloučeniny patří mimo jiné voda, oxid uhelnatý a metan.