Nový objev NASA: voda je na Měsíci i mimo permanentně stíněná místa

NASA poprvé potvrdila existenci molekul vody na povrchu Měsíce v místech, kam svítí Slunce. Nový objev dokazuje, že voda se na Měsíci může nacházet na více místech než jen v permanentně stíněných kráterech, které se nacházejí primárně v polárních oblastech. K objevu vedla pozorování z teleskopu SOFIA, který je umístěný na palubě speciálního letadla.

Měsíc

Měsíc snímek Měsíce pořízený vesmírnou sondou Galileo při jejím odletu k Jupiteru. Vlevo nahoře leží Mare Imbrium tvořené hlavně ztuhlou lávou z období geologické aktivity Měsíce. Obrázek je výsledkem kompozice 18 snímků pořízených systémem několika instrumentů sondy Galileo.

Observatoř SOFIA (Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy) detekovala vodu v kráteru Clavius na jižní polokouli v množství 100-412 částic na milion, to je zhruba 100x méně, než je vody na Sahaře. Na kubický metr regolitu by tak mohlo být na některých místech na Měsíci zhruba 3 decilitry vody.

Kde se voda na Měsíci bere?

Zatím není jisté, odkud se voda v kráteru Clavius vzala, ani jakým způsobem se zde udržuje. Sluneční radiace by měla molekuly vody rozkládat na vodík a kyslík, které následně unikají do vesmíru. Vodní led ve větší koncentraci proto zůstává v místech, kam Slunce nesvítí - pod povrchem, nebo v permanentním stínu kráterů v okolí pólů. Nové molekuly vody by podle vědců mohly přinášet mikrometeority, nebo úlomky z komet. Mohla by také vznikat v reakci iontů vodíku ve slunečním větru s kyslíkem přítomným v regolitu.

Hledání vody na Měsíci

Po misích Apollo v 70. letech se myslelo, že je Měsíc kompletně bez vody. Další průzkum z oběžné dráhy a pomocí impaktorů prokázal existenci vody v permanentně stíněných místech. Dále byly napříč Měsícem objeveny molekuly s vodíkem, ale nebylo zřejmé, zda se jedná o molekuly vody (H2O), nebo hydroxylu (OH). Nová pozorování nyní potvrzují, že se minimálně v některých případech jedná skutečně o vodu. Voda je klíčový zdroj pro budoucí průzkum Měsíce a výstavbu alespoň částečně nezávislé stanice na Měsíci. Je nezbytná pro lidskou posádku a navíc z ní lze vyrábět palivo pro rakety. Zatím nicméně není zřejmé, zda je detekovaná voda jednoduše dostupná a bylo by možné ji pro budoucí stanici využít. Lunární program Artemis zatím počítá s výstavbou v blízkosti jižního pólu, kde se nachází ve větším množství.

Společnost Astrobotic vybrala raketu Falcon Heavy pro dopravu roveru VIPER na povrch Měsíce

21. 4. 2021 (novější než zobrazený článek)

NASA plánuje v roce 2023 lunární misi VIPER, při které bude rover hledat vodu v polární oblasti Měsíce. Téměř půltunové zařízení na jeho povrch dopraví přistávací modul Griffin od Astrobotic, a ten bude do vesmíru vynesený na raketě Falcon Heavy od SpaceX. Robotická mise VIPER je přípravou na pilotované mise Artemis, při kterých se lidé vrátí na povrch Měsíce.

NASA vybrala vesmírnou loď Starship pro dopravu astronautů na povrch Měsíce při misích Artemis

17. 4. 2021 (novější než zobrazený článek)

NASA v pátek zveřejnila, že při misích Artemis budou astronauti létat na povrch Měsíce ve vesmírné lodi Starship od SpaceX. Doposud se programu Human Landing System (HLS) účastnily kromě SpaceX také společnosti Blue Origin společně s Lockheed Martin a Northrop Grumman a Dynetics. NASA nyní bude ve vývoji pokračovat pouze se společností SpaceX, které udělí kontrakt za 2,9 miliardy dolarů.

Spojené arabské emiráty plánují po Marsu dobýt také Měsíc, už příští rok tam chtějí poslat rover

15. 4. 2021 (novější než zobrazený článek)

Japonská firma ispace oznámila, že v příštím roce plánuje dopravit na povrch Měsíce rover spojených arabských emirátů. Zařízení o váze 10 kilogramů nese jméno Rashid a do vesmíru jej vynese raketa Falcon 9. Společnost iSpace poskytne přistávací modul a komunikaci pro misi. Sonda Hope Spojených arabských emirátů letos v únoru úspěšně vstoupila na oběžnou dráhu Marsu.

Obří raketa SLS prošla důležitým testem, při kterém její motory vydržely pracovat přes 8 minut

18. 3. 2021 (novější než zobrazený článek)

NASA ve čtvrtek večer středoevropského času zopakovala zážeh motorů rakety SLS (tzv. green run). První test SLS proběhl už v lednu, ale byl automaticky přerušen po 67 z původně plánovaných 485 sekund. Během dnešního testu byly zažehnuty všechny 4 trysky hlavního stupně rakety SLS po dobu 8 minut.

Rusko a Čína spojí své síly pro výstavbu lunární výzkumné stanice

11. 3. 2021 (novější než zobrazený článek)

Ruská federace plánuje spolupráci s Čínou na výstavbě a používání lunární stanice. Obě země nyní připravují vzájemnou dohodu o mezinárodní lunární výzkumné stanici ILRS (International Lunar Research Station). Zatím není zřejmé, kdy bude dohoda podepsána. Rýsuje se tak už druhá stanice na Měsíci vedle americké základny Artemis basecamp.

Orbitální sonda LRO na oběžné dráze Měsíce dostala update softwaru, aby mohla pořizovat speciální fotografie povrchu

15. 2. 2021 (novější než zobrazený článek)

Po 11 letech na oběžné dráze Měsíce dostala americká vesmírná sonda LRO (Lunar Reconnaissance Orbiter) update svého palubního softwaru. Nově napsaná část programu sondě umožní měnit svou orientaci poté, co bylo v roce 2018 vypnuto zařízení MIMU, které měřilo právě orientaci sondy. Od té doby LRO využívá polohy hvězd, která však neumožňuje provádět rychlé a komplikované manévry nutné pro pořízení některých snímků povrchu Měsíce.

NASA se domluvila se SpaceX, Falcon Heavy dopraví na oběžnou dráhu Měsíce základní moduly stanice Gateway

12. 2. 2021 (novější než zobrazený článek)

Americká vesmírná agentura vybrala společnost SpaceX pro dopravu základních modulů stanice Gateway na oběžnou dráhu Měsíce. Součástí dohody je doprava modulu PPE (Power and Propulsion Element), který bude stanici zásobovat energií a obytného modulu HALO (Habitation and Logistics Outpost). Oba moduly poletí do vesmíru společně na raketě Falcon Heavy nejdřív v květnu 2024. Celkem za tuto službu NASA zaplatí SpaceX 331,8 milionů dolarů.