Nová studie odhaluje nové elektronové skupenství hmoty

Tým vědců vedený Megan Briggemanovou publikoval v magazínu Science studii, která se zaměřuje na jednodimenzionální vodivost, při které elektrony putují vodivým materiálem ve skupině namísto samostatně. Dochází tak k tzv. balistické vodivosti, při které skupiny elektronů cestují v jednom směru bez rozptylu. V takové situaci materiál nevydává při vedení proudu žádné teplo.

V běžných vodičích a polovodičích putují elektrony samostatně. I když cestují všechny v jednom obecném směru, dochází k určité míře jejich rozptýlení. Oproti tomu v materiálech LaAIO3 nebo SrTiO3, které vědci nazývají balistické materiály, se pohybují spíše jako auta na dálnici. Elektrony v těchto materiálech tvoří skupiny po dvou až pěti a chovají se jako zcela samostatné částice.

Energie

Kosmické záření hraje klíčovou roli při interakci supernov s okolními oblaky plynů

Světlo, které supernovy emitují do vesmíru, cestuje bez zábran na velkou vzdálenost. Kromě toho však supernovy generují také pomalejší energetické částice, na které působí intenzivní magnetické pole. Tyto částice jsou postupně urychlovány na vyšší rychlosti a stávají se součástí kosmického záření. Podle nového výzkumu právě tato radiace hraje důležitou roli při kontaktu rázových vln supernov s okolními oblaky plynů.

První detekce rozptýleného gama záření s energií blížící se jednomu petaelektronvoltu

Mléčná dráha září v gama záření s energiemi vyššími než cokoliv, co dokáží vědci vyprodukovat na Zemi, nebo, co do dnes pozorovali ve vesmíru. Gama záření detekované prostřednictvím čínské observatoře Tibet AS-gamma experiment má podle nové studie poprvé energie dosahující téměř biliardy elektronvoltů (1 a 15 nul), neboli petaelektronvoltu (PeV). Pro srovnání v urychlovači LHC dosahují energie protonů řádově bilionů elektronvoltů (TeV), tedy tisíckrát méně.

Objev feroelektřiny v ultratenkém materiálu by mohl umožnit nevídanou miniaturizaci počítačů

Miniaturizace elektronických zařízení vyžaduje aby materiály, ze kterých se skládají, dokázaly fungovat ve stále menších rozměrech. Vědcům z University of California - Berkeley se nyní podařilo vyrobit materiál, který vykazuje známky feroelektřiny ve vrstvě tlusté pouhé dva atomy. Zařízení s touto technologií bude moct být velmi malé a bude schopno pracovat s menším množstvím energie.

Byl spuštěn nejvýkonnější evropský laser, nachází se kousek od Prahy

V pondělí 2. července spustili vědci ve výzkumném centru ELI Beamlines v Dolních Břežanech kousek od Prahy jeden z nejvýkonnějších laserů na celém světě. Laser L3-HAPLS má petawattový výkon a dokáže generovat 3,3 pulzy za sekundu po dobu jedné hodiny. Maximální doba trvání jednoho pulzu je 27 femtosekund. Slavnostnímu spuštění předcházela kontrola mezinárodním týmem odborníků, která ověřila funkčnost a splnění specifikací laseru.

Laserové pulsy generují elektřinu rychleji než jakákoliv jiná metoda

Vezměte si ultratenké vlákno skla, 1000x tenčí než je lidský vlas a propojte si ním dva vodiče. Když jej zasáhnete laserovým pulsem, který trvá pouhou femtosekundu (0,000 000 000 000 001 s), začnou se dít neobvyklé věci. Sklo je transformováno do materiálu, který se chová jako kov, a laser generuje elektrický proud, a to rychleji než jinými metodami. Výsledky výzkumu vědců z University of Rochester byly publikovány v magazínu Nature Communications.

Vědci vytvořili novou kvantovou částici s vlastnostmi kulového blesku

Vědci na Amherst College (USA) a Aalto University (FIN) vytvořili poprvé třídimenzionální skyrmion v Boseho-Einsteinově kondenzátu. Skyrmion je částice, která byla teoreticky předpovězena před 40 lety, ale až nyní se ji podařilo prokázat empiricky. Tato částice má určité vlastnosti podobné kulovému blesku a vědci chtějí s pomocí tohoto výzkumu nejen poznat lépe tento fenomén, ale také zjistit, zda by nešel využít například ve fúzních reaktorech.

Australská vláda rozdá solární panely a baterie domácnostem ve snaze vytvořit obří elektrárnu

Kolem padesáti tisíc domácností má obdržet solární panely a baterie, které budou propojeny a vytvoří tak největší virtuální elektrárnu na světě. Podle nového vládního plánu bude pro domácnosti vše zdarma, celý projekt bude financován z prodané přebytečné energie, kterou propojený systém vyrobí. Plán přichází po úspěšném zapojení největší baterie na světě, která dokáže zásobovat až třicet tisíc domácností.