Vesmírný teleskop TESS objevil svou první exoplanetu, nachází se velmi blízko

Vesmírný teleskop TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) vyletěl do vesmíru letos v dubnu, začal s vědeckými pozorováními 25. července a 7. srpna pořídil svou první fotografii. Nyní se podle vědců zpracovávajících data z tohoto teleskopu podařilo objevit první exoplanetu u blízké hvězdy Pi Mensae, u které byla už v roce 2001 nalezena jedna velmi masivní planeta. Nově objevená planeta je více než 2x větší než Země a obíhá velmi blízko svojí hvězdě, zřejmě je skalnatá, ale obyvatelná nejspíš nebude.

TESS, první snímek

TESS, první snímek První snímek jednoho ze čtyř objektivů vesmírného teleskopu TESS. Na snímku je obloha ve směru k souhvězdí Kentaura a obsahuje na 200 tisíc hvězd.

Nově objevená exoplaneta obíhá hvězdu Pi Mensae (označovanou také jako HD 39091), jde o žlutého trpaslíka o 1,1 hmotnosti Slunce, který se nachází ve vzdálenosti 59,7 světelných let. Tato hvězda je dokonce viditelná pouhým okem v souhvězdí Tabulové hory na jižní polokouli. Pi Mensae obíhá už dříve objevená exoplaneta Pi Mensae b, která má hmotnost 10 Jupiterů - někteří vědci se domnívají, že dokonce nejde o planetu ale hnědého trpaslíka.

Exoplaneta objevená teleskopem TESS má 2,14x větší poloměr než Země a 4,82x větší hmotnost než naše planeta. Svou hvězdu oběhne za pouhých 6,27 dní, protože ji obíhá velmi blízko. Dá se očekávat, že na jejím povrchu panují extrémně vysoké teploty a nejspíš bude mít jednu stranu permanentně přivrácenou ke hvězdě.

Podle vědců Pi Mensae c obsahuje vodu, metan, vodík a helium, které obklopují skalnaté jádro obsahují železo. Víc toho zatím nevíme, ale další pozorování teleskopem TESS, který bude tuto část hvězdné oblohy zkoumat ještě asi 5 měsíců, nám mohou prozradit více. Další informace zřejmě dodá také observatoř Gaia, která zkoumá blízké hvězdy, jejich hmotnost, pozici a pohyb galaxií.

Další zprávy z kategorie TESS

Exoplaneta ve vzdálenosti 90 světelných let je dokonalým kandidátem pro průzkum atmosféry

Mezinárodní tým vědců objevil novou exoplanetu u červeného trpaslíka ve vzdálenosti 90 světelných let. Tento objev představuje pro astronomy unikátní příležitost, protože podle dostupných dat exoplaneta disponuje hustou atmosférou. To může v kombinaci s malou hvězdou přinést informace, které lze u jiných hvězdných systémů získat jen těžko.

Vesmírný teleskop TESS má hledat exoplanety, dokáže ale pomoct i se studiem záblesků gama záření

Astronomům se v datech z teleskopu TESS podařilo identifikovat záblesk gama záření z roku 2019. Událost s označením GRB 191016A zachytil poprvé teleskop Swift, zdroj záblesku se potom ale ocitl za měsícem a nebylo tak možné jej dál pozorovat. Teleskop TESS však mohl z jiné oběžné dráhy doplnit chybějící data. Záblesky gama záření generují nejenergetičtější světlo ve vesmíru. Vědci předpokládají, že pochází ze supernov.

Na nejbližší hvězdě Proxima Centauri se objevila jedna z nejsilnějších zaznamenaných erupcí

Nově publikovaná studie popisuje objev extrémně silného záblesku z hvězdy Proxima Centauri, která se nachází 4,2 světelných let daleko a je tak nejbližší hvězdou ke Slunci. Na tuto erupci narazili astronomové při pozorování hvězdy devíti teleskopy na Zemi i ve vesmíru. V dalekém ultrafialovém spektru se jedná o nejzářivější detekovanou erupci.

Za dva roky od startu našel vesmírný teleskop TESS dva tisíce kandidátů na exoplanety, 120 z nich bylo potvrzeno

Vesmírný teleskop TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) vyletěl do vesmíru v dubnu 2018, první světlo zachytil v srpnu. Během svých dosavadních operací objevil celkem 2 241 kandidátů na exoplanety - 120 z nich zatím bylo potvrzeno jako exoplanety. Primární vědecká fáze mise by měla trvat 2 roky, poté by měla následovat prodloužená část mise, během které bude TESS hledat exoplanety u nových hvězd.

Analýza archivních dat odhalila neznámý horký Neptun ve vzdálenosti 186 světelných let

Analýzou archivních dat s radiální rychlostí hvězd se vědcům podařilo objevit novou exoplanetu z kategorie horkých Neptunů. Planeta s označením HD 183579b se nachází u hvězdy podobné Slunci ve vzdálenosti 186 světelných let.

Projekt SDSS mapující okolní vesmír vstupuje do své páté fáze, prozkoumá celou hvězdnou oblohu

Sloan Digital Sky Survey (SDSS) je projekt, jehož cílem je mapovat hvězdy v Mléčné dráze, černé díry a galaxie v lokálním vesmíru. První pozorování začala v roce 2000 a do loňského roku proběhly celkem čtyři fáze. V lednu 2021 začala fáze pátá, která přinese ještě větší počet mapovaných objektů. V loňském roce byla pomocí dat z SDSS sestavena zatím největší a nejdetailnější 3D mapa vesmíru.

V atmosféře nejbližšího hnědého trpaslíka se nachází podobná oblaka jako na Jupiteru

Pomocí dat z teleskopu TESS se vědcům z University of Arizona podařilo zjistit informace o strukturách v atmosféře hnědého trpaslíka Luhman 16 B. Podle nové studie v magazínu Astrophysical Journal má nejbližší hnědý trpaslík ve své atmosféře podobné pásy oblaků jako například Jupiter.