Vypuštění teleskopu JWST se opět odkládá, až na rok 2021

Začátek mise vesmírného teleskopu Jamese Webba se opět odkládá, aktuálně se jako nejbližší možný termín jeho vypuštění jeví březen 2021. Pro tento teleskop nové generace je to další z řady posunů termínu startu, které doprovází takřka celý jeho vývoj. Poslední odložení bylo učiněno na základě lidských chyb a problémů pramenících z komplexnosti teleskopu odhalených při testování a bude stát 800 milionů dolarů.

James Webb

James Webb vesmírný teleskop nové generace vyvíjený ve spolupráci vesmírných agentur Spojených států, Kanady a Evropy.

NASA oznámila odklad po prozkoumání závěrů nezávislé komise, která vyšetřovala příčiny problémů při testování teleskopu. Výsledkem šetření komise je 32 doporučení pro minimalizaci dalších problémů.

Příklady zjištěných lidských chyb

V posledních měsících se objevilo několik problémů, které pramení z lidských chyb, které jdou podle expertů ve většina za pracovníky společnosti Northrop Grumman, která teleskop pro NASA vyrábí.
  • použití rozpouštědla na ventily bez konzultace s jejich výrobcem. Ventily bylo nutné vyměnit,
  • vystavení hardwaru nadměrnému elektrickému napětí, kvůli špatné instalaci elektrického vedení,
  • nedotažené spojovací prvky zapříčinily poškození slunečního štítu při jeho rozbalování, přes deset se jich uvolnilo a dva doposud nebyly nalezeny, ukrývají se někde v konstrukci teleskopu.

Odklady

Rok Stav Plánovaný start Odhadovaná cena
1996 začátek vývoje teleskopu 2007 1 mld $
2008 začátek konstrukce teleskopu 2014 5 mld $
2010 úspěšné posouzení designu a technických parametrů 2015 6,5 mld $
2011 zrušení projektu sněmovnou reprezentantů v červenci, obnovení projektu následně v listopadu téhož roku 2018 8 mld $
2018 testování sestaveného teleskopu 2021 8,8 mld $
Teleskop JWST je velmi komplexní zařízení, u kterého se komplikace dají předpokládat. Neustále rostoucí cena a průtahy v jeho výstavbě jsou však pro některé americké zákonodárce už za hranou, proto také došlo ke zrušení projektu v roce 2011 (respektive ke zrušení jeho financování). Výsledkem však bude velmi výkonný teleskop, který posune lidstvo ve zkoumání vesmíru mílovými kroky kupředu. Vědci si slibují nové poznatky o zrodu vesmíru a jeho raných fázích, informace o vzdálených planetách nebo rozluštění některých astrofyzikálních fenoménů jako je temná hmota.

Další zprávy z kategorie James Webb (JWST)

Nástupce Hubblova teleskopu bude mít další zpoždění, tentokrát kvůli raketě Ariane 5

Aktuální datum odletu teleskopu JWST do vesmíru je plánováno na polovinu listopadu tohoto roku. Posouvá se o několik týdnů z konce října. Důvodem posledního zpoždění této mise tentokrát není samotný teleskop, ale raketa Ariane 5. Důvodem jsou problémy s ochranným krytem rakety, které způsobily dočasné zastavení operací Ariane 5 od loňského srpna.

Astronomové zjistili u blízké exoplanety hmotnost i velikost, mohla by být vhodným kandidátem pro detailní pozorování atmosféry

Vědcům z programu CARMENES se podařilo objevit novou exoplanetu u blízké hvězdy Gliese 486. Na rozdíl od ostatních exoplanet dokáží astronomové pozorovat Gliese 486b dvěma různými metodami a díky tomu určit nejen její velikost, ale také hmotnost a hustotu. Unikátní pozice planety i hvězdy zřejmě umožní pozorování její atmosféry.

Vesmírný Teleskop Jamese Webba prošel úspěšně posledními testy rozvinutí slunečního štítu

Vesmírný teleskop Jamese Webba (JWST) prošel úspěšně finálními testy, které ověřovaly jeho schopnost rozvinout sluneční štít. Nové zařízení je tak na dobré cestě ke startu svojí mise, který se očekává v příštím roce.

Vesmírný teleskop nové generace JWST prošel simulací letu raketou, do vesmíru ale poletí až za víc než rok

Kompletně sestavený vesmírný teleskop Jamese Webba (JWST) prošel testy, které ověřily, že je připravený na vibrace a zvuky při letu do vesmíru. Testy proběhly na jihu Kalifornie v areálu Redondo Beach společnosti Northrop Grumman, která teleskop pro NASA a ESA vyvíjí. Let rakety Ariane V s teleskopem JWST je aktuálně plánovaný na 31. října 2021.

K teleskopu Jamese Webba byly přimontovány solární panely

Vesmírný teleskop Jamese Webba NASA vyvíjí už přes 20 let a má být výkonnějším nástupcem Hubblova vesmírného teleskopu. Projekt je nicméně zdržován technickými i finančními problémy a místo původního termínu v roce 2007 poletí do vesmíru až v roce 2021. Práce na vývoji nyní hladce pokračují a teleskop dostal své solární panely, které zajistí dostatečný přísun energie pro všechna zařízení na palubě.

Nový teleskop JWST by mohl detekovat existenci atmosféry u exoplanet pomocí teploty

Hned čtyři nové studie publikované v magazínu Astrophysical Journal, navrhují nový přístup v hledání atmosfér u exoplanet: pomocí měření teploty. Tento přístup je využitelný zejména u exoplanet obíhajících červené trpaslíky, kde je obyvatelná zóna tak blízko hvězdy, že planety v ní mají synchronní rotaci - tedy ukazují svojí hvězdě stále stejnou polokouli.

Vesmírný teleskop Jamese Webba je konečně kompletní, čeká ho ale ještě dlouhá cesta

Obří nástupce Hubblova teleskopu je konečně pohromadě. Vědecké instrumenty, segmentové zrcadlo, nosná konstrukce a obrovský sluneční štít jsou nyní propojeny v jeden komplexní systém, který bude zkoumat vzdálený vesmír v doposud nevídaném detailu. Teleskop za téměř 10 miliard dolarů však ještě do vesmíru nepoletí, jeho let na oběžnou dráhu je naplánován až na rok 2021.